La psikanalizo de la fajro
La psychanalyse du feu - 1938
(Mi nur komencis traduki tiun libron sed mi estas komencanta tradukumulo! Do pardonu por tiu malperfekta, eble ecx malbona traduko kaj sendu korektigojn aux opiniojn por helpi mian laboron! Zav@panorama.spam-ovh.org (sen,"spam-")
Antauxaj vortoj
Mi ne devas vidi la realecon, tia kia mi estas[[(Paul Eluard)]]
Suficxas ke ni parolas pri objekto por kredi, ke
ni estas objektiva. Sed per nia unua elekto, la objekto montras nin pli
ol ni montras gxin. Kaj tio kion ni kredas esti niaj fundamentaj pensoj
pri la mondo estas ofte konfidencoj pri la juneco de nia spirito. Iafoje,
ni miras antaux elektita objekto; ni akumulas hipotezojn kaj revadojn;
ni formas tiel konvinkojn kiuj similas kiaj scioj. Sed la inicia fonto
estas malpura: la unua evidento ne estas fundamenta vero.
Fakte, la scienca objektiveco eblas nur se oni rompas
el la senpera objekto, nur se oni rifuzas la cxarmon de la unua elekto,
se oni haltigas kaj kontrauxdiras la pensojn kiuj naskigxas el la unua
observado. Cxiu objektiveco, deve kontrolita neas la unuan kontakton al
la objekto. Gxi devas unue kontrauxdiri cxion: la sensacon, la komunan
jugxkapablon, ecx la plej konstantan praktikon, la etimologion porfine,
cxar la verbo, kiu emas kanti kaj cxarmi, trafas malofte la penson. Malproksime
el miri, la objektiva penso devas ironii. Sen tiu malgxentila atento, ni
neniam havos veran objektivan sintenon.
Se oni observas homojn, samulojn, fratojn, la simpatio
estas la bazo de la metodo. Sed antaux tiu inerta mondo kiu ne vivas same
ol ni, kiu ne suferas niajn penojn kaj ne ekzaltas niajn gxojojn, ni devas
haltigi cxiajn korelversxojn, ni devas kontrauxi nian personon. La poezio
kaj la scienco havas unue malajn direktojn. Cxion kion la filozofio povas
esperi estas igi la poezion kaj la sciencon esti komplementaj, unuigi ilin
same ol du bone plenumitaj maloj. Do, oni devas starigi kontraux la poeta
korelversxa spirito, la sciencan malparoleman spiriton, kiu necesas antauxan
malsimpation tia kia sana autauxzorgo.
Ni studos problemon kie la objekta sinteno neniam ebligis plenumi, kie la unua cxarmo estas tia akomplita ke gxi deformas ankoraux la spiritojn la plej rektajn kaj gxi reportas cxiam ilin en poetan hejmon, kie la revoj anstatauxas la penson, kie la poemoj kovras la teoremojn. Estas la psikologia problemo de niaj konvenkoj pri la fajro. Tiu problemo sxajnas al ni tiel rekte psikologia ke ni ne hezitas paroli pri psikanalizo de la fajro.
Pri tiu problemo, vere cxefa, starata per la fenomenoj de la fajro antaux la naiva animo, la nuntempa scienco preskaux ne plu interesigxas. Dum la tempo forpasas, la kemiaj libroj, enhavas cxapitrojn pli kaj pli malongaj pri la fajro. Kaj la modernaj libroj pri Kemio estas multaj en kiuj oni sercxas vane studion pri la fajro kaj la flamo. La fajro ne plu estas scienca objekto. La fajro, elstara senpera objekto, objekto kiu imponas kontraux primitiva elekto per superi multe da aliajn fenomenojn, ne plu malfermigas ian perspektivon por scienca studo. Tiam el psikologia vidpunkto, sxajnas instrua, sekvi la malkreskigxo de tiu fenomena valoro kaj studi, kiel problemo kiu premis la sciencan sercxado dum jarcentojn, igxis subite dispartita aux forpusxita sen neniam esti solvita. Kiam oni demandas al kleraj personoj, ecx al scienculoj, kiel same mi faris multe da fojoj : " Kio estas la fajro?" oni ricevas malprecizajn aux tauxtologiajn respondojn, kiuj ripetas senkonscie la plej malnovajn filozofiajn teoriojn kaj la plej hximerajn. La kialo estas ke la demando okazas en malpura objektiva regiono, kie miksas la personaj intuicioj kaj la sciencaj eksperimentoj. Ni montros precize ke la intuicioj pri la fajro - eble pli ol cxiuj - restas sxargxitaj per peza defekto. Ili direktas al senperaj konvenkoj por problemo kiu bezonus nur eksperimentojn kaj mezurojn.
En jam malnova libro (1),
ni provis priskribi, pri varmecaj fenomenoj, bone definitan akson de la
scienca objektivigeco. Ni montris kiel la geometrio kaj la algebro alportis
iom post iom iliajn formojn kaj iliajn abstraktajn principojn por direkti
la eksperimenton en scienca vojo. Nun estas la mala akso - ne la objektevigeca
sed la subjektiveca akso - kiun ni volus esplori por doni ekzemplon de
la duopaj perspektivoj kiujn ni povus ligi al cxiuj problemoj starigitaj
per la scio de speciala realeco, ecx bone definita.
Se ni pravus pri la reala impliko de la subjekto
kaj de la objekto, oni devus distingigi pli klare la pensemulon kaj la
pensulon, kvankam sen espero ke tiu distingigo iam plenumigxos. Tamen estas
la pensemulo, kiun ni volas studi cxi tie, la pensemulo en sia hejmo, en
soleco, dum la fajro brilas tiel konscio de la soleco. Tiam, estos multajn
okazojn por montri dangxerojn, por scienca koneco, de la primitivaj impresoj,
de la simpatiaj aligxoj, de la maldiligentaj revadoj. Ni povos facile observi
la observanton, por bone evidentigi la principojn de tiu valorigita observado,
aux por plibone diri, de tiu hipnotigita observado kiu cxiam estas observado
de la fajro. Fine tiu malpeza hipnota stato, ties la konstantecon ni surprizis,
konvenas bone por ekstartigi la psikanalizan enketon. Suficxas vintran
vesperon, venton cxirkaux la domo, helan fajron, por ke dolora animo diru
samfoje liajn memorajxojn kaj liajn penojn:
Per malauxta vocxo oni enkantas
Sub la vintra cindro
Tiun koron, sam' al kovra fajro,
Kiu konsumas kaj kantas.
(Toulet)
1. Studio pri evoluo de fizika problemo:
la termika propago en solido. Parizo, 1928.
Étude sur l'évolution d'un problème de physique
: la propagation thermique dans les solides. Paris, 1928.
Sed se nia libro estas facila kiam oni konsideras
gxin linio post linio, sxajnas por ni vere malebla fari gxin bone verkitan
aron. Fari planon de la homaj eraroj estas nerealigebla enterpreno. Speciale,
tasko tia kia la nia rifuzas historian planon. Efektive, la malnovaj kondicxoj
de la revado ne estas forigataj per la nuntempa scienca edukado. Ecx la
scienculo, kiam li forlasas sian laboron, revenas al la praaj valorigoj.
Estus do vane priskribi, en la akso de historio, penson kiu kontrauxdiras
sencxese la lernajxojn de la scienca historio. Kontraue, ni dedicxos parton
de niaj klopodoj por montri ke la revado reprenas sencxese la praajn temojn,
laboras sencxese tiel kiel praa animo, malgraux la sukcesoj de la ellaborita
penso, ecx kontraux la instruado de la sciencaj eksperimentoj.
Ni ne ankaux instalos nin en malproksima periodo
dum estus ege tro facile desegni la adoradon de la fajro. Tio kio sxajnas
interesa, estas nur konstatigi la silentan dauxrecon de tiu adorado. Tiam
ju pli proksima el ni estos la dokumento kion ni uzos, des pli li havos
forton por demonstri nian tezon. En la historio, estas tiu dauxra dokumento,
trako de rezistado kontraux la psykologia evoluo, kiun ni sekvos: la maljuna
homo en la juna infano, la juna infano en la maljuna homo, la alhxemisto
sub la ingxeniero. Sed kiel, por ni, la paso estas ignoreco, kiel la revado
estas malpoveco, jen nia celo: remedii la spiriton el siaj felichoj, eltiri
gxin el la sinkontemplado kion donas la unua evidento, doni al gxi aliajn
sekurigojn ke la posedo, aliajn fortojn de konvenko ke la kaloro kaj la
entuziasmo, breve, provojn kiuj ne estu flamoj.
Sed ni suficxe diris pri tio por sentigi la sencon
de psikanalizo de la subjektivaj konvinkoj rilataj al la kono de
la fajraj fenomenoj, aux pli breve, de psikanalizo de la fajro. Ni precizigos
niajn gxeneralajn tezojn laux la nivelo de la specialaj argumentoj.
Tamen ni volas aldoni ankoraux rimarkon kiu estas averto, Kiam nia leganto
finos la legadon de tiu libro, li neniel kreskigis siajn konojn. Eble ni
ne tutepropre kulpas pri tio sed tiu estos plie konsekvento de la elektita
metodo. Kiam ni turnas al ni meme, ni malturnas el la vero. Kiam ni eksperimentas
intimajn sentojn, ni fatale kontrauxdiras, la objektivan eksperimenton.
Ankoraux unu fojo pli, en tiu cxi libro kie ni konfidencas, ni enumeras
erarojn. Do nia verko sin oferas kiel ekzemplo de tiu speciala psikanalizo
kion ni kredas utilas al la bazo de cxiuj objektivaj studioj. Gxi estas
ilustrado de la gxeneralaj tezoj prezentitaj en fresxa libro pri La
formado de la scienca spirito. La pedagogio de la scienca spirito plibonigxis
per klarigi tiel la cxarmojn kiuj falsigas la indukojn. Ne malfacilus refari
por la akvo, la aero, la tero, la salo, la vino, la sango, tion kion ni
eskizis cxi tie por la fajro. Vere dirita, tiuj substancoj senpere valorigitaj,
kiuj enkondukas la objetivan studion en temojn sen gxeneraleco, estas malpli
klare duopaj - malpli klare subjektaj kaj objektaj- ol la fajro; sed ili
enhavas falsan markon, la falsa peso de la valoroj ne diskutitaj. Estus
pli malfacila, sed ankaux pli ricxema, porti la psikanalizon al la bazo
de evidentoj pli rezonitaj, malpli senperaj kaj elirantaj malpli afektema
ol la substancistaj eksperimentoj.
...